Undersøgelse af for tidligt fødte børn
Formål
At vurdere det enkelte barns psykomotoriske udvikling i 3- års alderen.
At afklare eventuelle problemstillinger.
At blive i stand til at målrette den fremtidige indsats i forhold til barnet.
Fremgangsmåde
- Indhente oplysninger om barnets udvikling og helbredstilstand
- Observation af barnets adfærd
- Undersøge finmotorik, følesans, auditiv og visuel perception (hørelse og syn)
- Undersøge barnets sprog, barnets forståelse for sproget, tal og former
- Undersøge af motorik omkring munden
- Undersøge aktiviteter, typisk af- og påklædning
- Interview med barn og forældre
- Konklusionen på undersøgelsen dokumenteres
- Forældre og eventuelt pædagog informeres om undersøgelsesresultaterne
- Forældre og pædagog informeres om en hensigtsmæssig fremtidig indsats, og der laves eventuelt en handleplan
Målgruppe
Børn, der er født før 32 graviditetsuge.
Hyppighed
Børnene bliver typisk undersøgt i 3- års alderen og ofte igen ved 5-års alderen.
Ressourcer
Der afsættes tid til at indsamle oplysninger, undersøgelse, dokumentere og overlevere resultaterne til forældrene og pædagoger samt udarbejdelse af handleplan - i alt ca. 5 timer.
Referencer
- Jepsen J. For tidligt fødte børn. Usynlige senfølger (1. udgave ed.) Kbh.: Hans Reitzel. 2004
- Rodriques MC, Mello RR & Fonseca SC. Learning difficulties in schoolchildren born with very low birth weight. J Pediatr (Rio J), 82, 6-14. 2006
- Roed B. Meget for tidligt fødte børns trivsel og udviklingsmuligheder i hverdagslivet. En ergoterapeutisk og fysioterapeutisk praksis som støttende forbindelse. Aarhus Universitet, Det Humanistiske Fakultet. 2006
- Roed B. Meget for tidligt fødte børns trivsel og udviklingsmuligheder i hverdagslivet. En ergoterapeutisk og fysioterapeutisk praksis som støttende forbindelse. Aarhus Universitet, Det Humanistiske Fakultet. 2006
- Roze JC, Breart G. Care of very premature infants: looking to the future. Eur. J Obstet. Gynecol. Reprod. Biol., 117 Suppl 1, S29-S32. 2004