Undersøgelse af skolebegynder
Undersøgelse af børn med generelle indlæringsvanskeligheder, der skal starte i specialskole, specialklasse eller almindelig folkeskole.
Formål
- At fremme elevens motoriske og procesmæssige færdigheder ved skoleopgaver
Fremgangsmåde
- Interview af børnehaveklasseleder, skolepædagog og lærerobservation af elevens udførelse af skoleopgaver i klasselokalet
- Analyse af observation, vurdering af elevens motoriske og procesmæssige færdigheder og udarbejdelse af notat
- Dialogmøde med børnehaveklasseleder, skolepædagog og lærer om undersøgelsesresultater samt vejledning til tiltag i undervisningen, som fremmer elevens udførelse af skoleopgaver
Målgruppe
- 0. klasses elever med generelle indlæringsvanskeligheder på specialskole
- 0. klasses elever med generelle indlæringsvanskeligheder i kommunens specialklasser og gruppeordninger
- 0. klasses elever med generelle indlæringsvanskeligheder i folkeskolens normalundervisning, hvor lærerne har en særlig bekymring om elevens læring og udvikling
Hyppighed
Et forløb på 4 uger
Ressourcer
- Interview (30 min.)
- Observation af 2 skoleopgaver svarende til 1 undervisningslektion (45 min.)
- Analyse samt notatskrivning (2 timer)
- Dialogmøde (30 min.)
Referencer
- Folkeskoleloven
- Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
- School AMPS
- PEO-model
Sidst opdateret
18.06.2014