Sensory Profile - børn
Formål
- At afdække hvorledes barnet reagerer på sanseoplevelser i hverdagen
- At blive i stand til at målrette den fremtidige indsats i forhold til barnets behov, således barnets mulighed for at udføre meningsfulde aktiviteter fremmes
Fremgangsmåde
- Interview med barn, forældre og evt. pædagoger
- Spørgeskema fra ”Sensorisk profil” besvares af barnet og/eller de nære voksne i samarbejde med ergoterapeuten
- Observation i barnets naturlige miljø
- Opgørelse af spørgeskema
- Analyse
- Skriftlig dokumentation (journalnotat, rapport)
- Formidling til barn, forældre og samarbejdspartnere.
- Undersøgelsen danner evt. grundlag for et ergoterapeutisk behandlingsforløb
Målgruppe
Personer fra 0 år og op, der har vanskeligheder med at udføre eller deltage i meningsfulde hverdagsaktiviteter. Børnenes adfærd giver anledning til overvejelser i forhold til barnets måde at bearbejde sanseindtryk på.
Hyppighed
Ved opstart af træningsforløbet, eventuelt under forløbet og ved afslutningen af forløbet.
Ressourcer
Udfyldelse af spørgeskema: 1 time
Opgørelse og analyse af spørgeskema: 1-1½ time
Dokumentation: ½ time
Tilbagemelding: 1-1½ time
Referencer
- Dunn, W.; The Sensory Profile manual. The Psychological Corporation, San Antonio 1999
- Dunn, W.; The sensations of everyday life: theoretical, conceptual and prag-matic considerations. American Journal of Occupational Therapy (2001), 55, 608-620.
- Dunn, W., & Bennett, D.; Patterns of sensory processing in children with at-tention deficit hyperactivity disorder. Occupational Therapy Journal of Re-search (2002), 22, 4-15.
- us-sensory_profile_-_0405.pdf
- www.classes.kumc.edu/sah/resources/sensory_processing/
learning_opportunities/concepts/sp_measures_sensory_profile.htm - www .pearsonassessment. dk/upload/Testutveckling/Testutv_dk/Sensory%20Profile/Intro_SensoryP_Dk.pdf