Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
Undersøgelser og behandlingsforløbet foregår i barnets eller den unges daglige miljø.
Formål
At muliggøre børn og unges deltagelse og engagement i betydningsfulde aktiviteter.
Fremgangsmåde
- Indledende samtale
- Forventningsafstemning
- Undersøgelse og afklaring af de oplevede aktivitetsproblemer
- Prioritering af aktivitetsproblemerne
- Der opstilles mål i samarbejde med barnet eller den unge og de nære voksne
- Forløbet tilrettelægges og igangsættes
- Der sker løbende en opfølgning og eventuelt justeres den igangsatte plan
- Evaluering og afdækning af hvorvidt der er behov for yderligere tiltag
- Dokumentation af forløbet
Målgruppe
Børn og unge i alderen 0-18 år, der har vanskeligheder med at udføre eller deltage i betydningsfulde hverdagsaktiviteter i hjem, dagtilbud, skole eller fritid.
Hyppighed
Typisk et forløb over 3 måneder. Ved forløbets afslutning vurderes behovet for fortsat indsats.
Ressourcer
- Barnets og de nære voksnes naturlige miljø
- Ergoterapeuten har erfaring med standardiserede undersøgelsesredskaber inden for børneområdet
Referencer
- Townsend, Elizabeth og Polatajko, Helene J.: Menneskelig aktivitet II. 1. udgave, 2. oplag, Munksgård, 2009
- Sundhedsloven LBK nr 913 af 13/07/2010 (§§ 120, 123, 124)
- Folkeskoleloven LBK nr 998 af 16/08/2010 (§3)
- Serviceloven LBK nr 810 af 19/07/2012 (§44)