Klinisk undervisning - lære at indgå i tværfagligt samarbejde
På de regionale og kommunale arbejdspladser, hvor ergoterapeuter arbejder, er der også ansat andre sundhedsfaglige professioner. Klientens problemstilling er ofte kompleks og kræver en multidisciplinær indsats.
Formål
- At den studerende opnår en forståelse for, at et vellykket klientforløb forudsætter, at de involverede faggrupper samarbejder med klienten om et fælles mål
- At den studerende opnår kompetencer i forhold til at indgå i det tværfaglige samarbejde
Fremgangsmåde
Den studerende følger en ergoterapeut, og observerer hendes/hans måde at indgå i det tværfaglige samarbejde med og om en klient på arbejdspladsen.
Den studerende deltager i relevante tværfaglige møder.
Den studerende vil løbende blive vejledt af den kliniske underviser.
Den studerende vil løbende have mulighed for sparring med monofagligt, samt andet sundhedsfagligt personale.
Den studerendes læringsproces går således fra det observerende, til det reflekterende til det selvstændigt udøvende i relation til at arbejde tværfagligt om klienter.
Målgruppe
Ergoterapeutstuderende.
Hyppighed
Den studerende vil kontinuerligt gennem de kliniske undervisningsforløb få mulighed for at indgå i tværfagligt samarbejde.
Ressourcer
Tid/normering:
3-4 timer ugentligt til vejledning, udarbejdelse af status/journaler/genoptræningsplaner, på møder/konferencer, hvor den studerende kan få lejlighed til at turde tage ordet, samt i uformelle fora og spontane muligheder for tværfaglig sparring
Kvalifikationer:
- Klinisk underviser i ergoterapi
Kompetencer:
- praktisk erfaring i at arbejde tværfagligt, samt pædagogiske evner til formidling af samme
- forståelse for de øvrige fagpersoners fag
- sikkerhed i egen faglighed
Fysiske forhold:
- adgang til PC
- kendskab til, hvor de øvrige faggrupper holder til/kan findes
Referencer
- National studieordning
- Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i ergoterapi, 2008
- Håndbog for klinisk undervisning: Professionshøjskolen Metropol
- Diverse beskrivelser for kliniske undervisningsforløb
- Det tværprofessionelle modul 5
- Modulbeskrivelser