Klinisk undervisning - arbejdet med de studerendes refleksionsskemaer
Formål
- Udvikle den studerendes bevidsthed om egne personlige og faglige kompetencer samt bevidstgøre, hvor den enkelte har behov for udvikling/yderligere viden
Fremgangsmåde
Vejlede i, hvordan den studerende grundlæggende anvender refleksionsskemaer
Gennemlæse og stille reflekterende modspørgsmål (uddybende spørgsmål) til de skrevne refleksionsskemaer
Efterfølgende gennemgang af refleksionsskemaer sammen med den studerende - hjælpe den studerende til analyse og refleksion.
Målgruppe
Ergoterapeutstuderende i modul 1, 3, 6 og 9 i klinisk undervisning.
Hyppighed
Modul 1 og 3: 1 x dagligt - 15 min. med studerende.
Modul 6 og 9: 1 x ugentlig - 1 time med studerende.
Ressourcer
Vejledning i anvendelse: ½ time i samlet gruppe af studerende
Forberedelse: ½ time pr. studerende pr. uge
Gennemgang: 45 min.-1 time pr. studerende pr. uge.
Referencer
- "Klinisk Vejledning og pædagogiske kompetencer", Brøbecker H. og Mulbjerg U. (2005) Munksgaards forlag
- ”Vejledning og praksisteori”, Lauvås P. og Handal G., Forlaget Klim, 2006