Hjem > GUIDE: Digital markedsføring (privatpraktiserende)

GUIDE: Digital markedsføring (privatpraktiserende)

Etf vil gerne forsøge at styrke præsentationen af de privatpraktiserendes praksisser. Vi har derfor udarbejdet dette lille idekatalog med inspiration fra online markedsføringsteori og suppleret det med helt konkrete eksempler fra sundhedsverdenen. Til dette katalog har vi opfundet tre fiktive privatpraktiserende ergoterapeuter, der arbejder med tre forskellige områder indenfor ergoterapi – blot for at kunne bruge dem som eksempler igennem kataloget.

1. UNIQUE SELLING POINTS (USP’ere) – ET GODT STED AT STARTE

Hvad er USP'ere?

Begrebet ’USP’ lyder måske lidt smart og salgsagtigt, men ikke desto mindre, er det et værdifuldt redskab for enhver virksomhed, når man skal begynde arbejdet med online markedsføring. USP’ere kan frit oversættes til unikke fordele ved et produkt eller en virksomhed. I den moderne digitale verden taler man om, at man har ca. 8 sekunder til at fange de besøgendes opmærksomhed, og stærke og velformulerede USP’ere kan afgøre om den besøgende ender med at blive en ny kunde - eller blot en forbipasserende. Man har set eksempler på, at virksomheder har øget deres indtjening med op imod 35% ved at få udarbejdet et sæt effektiver USP’ere.

Og hvordan får man så fundet frem til sine USP’ere? Manden der opfandt konceptet (Rosser Reeves) beskriver at følgende opskrift:

  1. Du skal altid tilbyde dine kunder en fordel
  2. Denne fordel skal være unik for dit produkt eller virksomhed
  3. Fordelen skal være stærk nok til at tiltrække dine potentielle kunder, selv om de ikke kender dit produkt eller virksomhed.

Herunder har vi lavet et par fiktive eksempler på, hvordan man kan lave en effektiv USP’ere ud fra to opdigtede privatpraktiserende ergoterapeuter med hver deres arbejdsområder.

Alle eksempler tager udgangspunkt i virksomhedens kernekompetencer, og de helt konkrete fordele man får som klient eller kunde i lige netop den virksomhed. En effektiv USP vil både kunne anvendes som den korte tekst, der præsenterer din virksomhed på www.findergoterapeut.dk, og kan være det første der møder dine besøgende, når de kommer ind på din hjemmeside.

USP-EKSEMPEL 1: Privatpraktiserende ergoterapeut, der arbejder med angst

”Bentes ergoklinik er landets førende indenfor behandling af angst. Vi behandler angst i et 5-skridts angst-forløb og 9 ud af 10 slipper angsten. Få en gratis samtale om dine muligheder.”

USP-EKSEMPEL 2: Privatpraktiserende ergoterapeut, der arbejder med arbejdsmiljø

”Har din virksomhed ”ondt” i arbejdsmiljøet? Ergoterapeutklinikken sørger for, at I får glade og sunde medarbejdere. Vi tilbyder gratis besøg i din virksomhed”. 

USP-EKSEMPEL 3: Privatpraktiserende ergoterapeut, der arbejder med børn

”Er du bekymret for dit barns udvikling? Børneklinikken har specialiseret sig i arbejdet med børns udvikling. Hos os er dit barns udvikling i trygge hænder. Kom forbi til en uforpligtende samtale”.

2. PUNKTOPSTILLING

Indledning

Den næste ide relaterer sig til præsentationen af tekst om en given virksomhed – det kunne eksempelvis være præsentationen af en virksomheds USP’ere.

Punktopstilling er en effektiv måde at præsentere en virksomheds kompetencer, så det bliver nemt for en potentiel kunde at få et hurtigt og overskueligt overblik. Nedenstående eksempel fra Fysioterapi i København er et eksempel på en effektiv punktopstilling, hvor man på en kort og præcis måde får fortalt, hvad det er virksomheden er særligt dygtige til, og hvorfor man skal vælge lige nøjagtig den virksomhed.

Bemærk de forskellige visuelle virkemidler, der også er gjort brug af: De gode farver, små ”tjek-markeringer” ud for hvert bullit og de fremhævede ord med fed. Det er en effektiv måde at henlede opmærksomheden på det virksomheden ser som sine kernekompetencer.

Herunder har vi lavet tre eksempler på, hvordan man kunne lave effektive punktopstillinger – baseret på de tre fiktive ergoterapeuters USP’ere.

EKSEMPEL 1: Privatpraktiserende ergoterapeut, der arbejder med angst

  • Ekspertviden: Vores behandling udføres af uddannede og erfarne ergoterapeuter, der benytter den nyeste forskning og viden – altid evidensbaseret.
  • 5-skridts angst-forløb med bevist succes: 9 ud af 10 slipper angsten
  • Gratis første samtale, hvor vi laver et skræddersyet forløb til din angstbehandling

EKSEMPEL 2: Privatpraktiserende ergoterapeut, der arbejder med arbejdsmiljø

  • Hurtig hjælp til din virksomhed - med garanti for glade og sunde medarbejdere
  • Eksperter i arbejdsmiljø: Vores ergoterapeuter er eksperter i arbejdsmiljø. 
  • Vi kommer gerne ud til et gratis første besøg

EKSEMPEL 3: Privatpraktiserende ergoterapeut, der arbejder med børn

  • Hos os er dit barn i trygge hænder: Vi er stolte af vores faglighed og er en af landets førende børneterapeuter.
  • Ingen børn er ens – vi laver et forløb, der passer til lige netop DIT BARN
  • Tilfredshedsgaranti: Hos os har vi kun tilfredse kunder. Er du ikke tilfreds, får du pengene retur.

3. TESTIMONIALS

Indledning

Man kan fortælle nok så meget om, hvor dygtig man er. Men det virker altid langt stærkere, når det kommer fra brugerne selv. Testimonials er et rigtig stærkt værktøj til at vise omverdenen, at din virksomhed har mange og tilfreds kunder. Glade og tilfredse kunder vil typisk gerne fortælle om deres gode oplevelse – og en del af dem vil også lade sig udstille på en hjemmeside. Mange virksomheder tilbyder ofte en lille gave for at en kunde laver et testimonial til en virksomheds hjemmeside.

Sådan beder du dine kunder om et testimonial

En god ide, når I beder en kunde om at lave et testimonial er, at give dem en ide om, hvad det er du som virksomhed gerne vil have, at de siger. Ikke at I skal diktere deres testimonial ord for ord, men blot lede dem i den rigtige retning. Det kunne være med en formulering a la:

”Kære Henriette. Jeg håber du har været glad for dit behandlingsforløb hos os, hvor vi arbejdede og fik bugt med din angst på 8 uger. Vi ville blive rigtig glade, hvis du havde lyst til at fortælle om din oplevelse af forløbet på vores konto på Google/Facebook etc. (+ et link til der, hvor de skal lave anmeldelsen).

Hvis du laver en anmeldelse og vi må bruge den på vores hjemmeside, vil vi gerne tilbyde dig en gratis behandling til en værdi af xxx kr….”

På den måde har vi ledt kundens tanker hen på at fortælle om det succesfulde behandlingsforløb, og samtidig ydet god kundeservice ved at tilbyde en gratis behandling.

Sådan bruger du testimonials på din hjemmeside

Når du så har indsamlet et par testimonials fra glade brugere - og selvfølgelig fået deres samtykke til at måtte vise dem på din hjemmeside, er det tid til at vise dem frem.

En måde at gøre det på, er at vælge de tre bedste og lade sig inspirere af eksemplet herunder. Overskriften på elementet med testimonials kunne være: "Det siger kunderne" eller "Hør fra kunderne".

Er nogle af dine indsamlede testimonials for lange, kan du vælge at kun vise en del af det - det der får din forretning til at fremstå bedst muligt, og så linke til det fulde testimonial. 

4. ANMELDELSER

Indledning

Ligesom testimonials er en god måde at vise dine tilfredse kunder frem, kan det anbefales at inkorporere forskellige anmeldelser fra dine kunder på din hjemmeside. Der findes mange web-services og platforme, der kan hjælpe dig med nemt at få dem ind på din hjemmeside.

Google anmeldelser/Google my business

De fleste googler, når de skal finde et produkt, virksomhed eller har et problem, som de gerne vil have løst. Hvis din virksomhed er oprettet på: Google My Business (Det vil vi i øvrigt anbefale, at I gør. Og her er en guide til, hvordan I gør: https://spotonmarketing.dk/blog/guide-saadan-opretter-du-google-my-business-din-virksomhed/), så kan jeres kunder lave en anmeldelse af din virksomhed og I kan sende et link til jeres kunder, som de kan bruge til at lave en anmeldelse. 

Når man så søger på din virksomhed og den er oprettet på Google My Business og har fået sine første anmeldelser, så vil man automatisk se antallet af stjerner og kontaktoplysninger, åbningstider etc på din virksomhed – ligesom på billedet ovenfor.

Facebook anmeldelser

Et andet medie, hvor man kan opfordre sine kunder til at lave en anmeldelse af din virksomhed er selvfølgelig Facebook. Det kræver naturligvis, at du har oprettet en virksomhedsside for din virksomhed på Facebook. Det kan være en givtig metode, da mange også leder på Facebook efter behandlere. Det kan være en god måde at reklamere for din virksomhed, og dine kunder kan så ”følge” din virksomhed og løbende få gode tilbud og opdateringer. (Vil I gerne i gang med Facebook – her er en guide: https://www.socialemedier.dk/guide-til-oprettelse-af-facebook-virksomhedsside/).

På samme måde som Google, kan du så sende en opfordring til dine kunder om at lave en anmeldelse af din virksomhed med et link til fin Facebook-virksomhedsprofil.

Trustpilot anmeldelser

Det sidste rigtig store anmeldelses-medie er Trustpilot. På Trustpilot kan man både betale for at få en profil, eller blot oprette en gratis profil. Fordelen ved at betale for en profil er, at du får mere kontrol over din profil på Trustpilot.

En anden god ting ved Trustpilot er, at man kan få et såkaldt ”widget”, så man hurtigt kan indsætte et lille billede, der viser ens Truspilotrating og seneste (udvalgte) anmeldelser.

Trustpilot har selv lavet en rigtig god lille guide til, hvordan du får dine kunder til at lave anmeldelser af din virksomhed (https://support.trustpilot.com/hc/da/articles/217402377-5-gratis-m%C3%A5der-at-f%C3%A5-anmeldelser-p%C3%A5).

5. Reklametekster/Ad Words

Indledning

Forskellen på at skrive en effektiv reklametekst til fx Google AdWord er ikke stor. Du skal med relativt få ord forklare en kunde, hvad det er din virksomhed er dygtige til, og hvorfor man skal vælge netop lige din virksomhed.

Eksempler på Reklametekster/Ad Words

Eksemplerne herunder er eksempler hentet fra Google AdWords. Det er små betalte annoncer for virksomheder, hvor man med meget få ord, skal fortælle om sin virksomhed og hvorfor man skal vælge lige netop den. Annoncerne kommer frem, når man søger efter bestemte ord – i dette tilfælde: ”Find behandler” eller ”Find terapeut”. 

Har du lyst til at arbejde med Google AdWords? LINK: Så er her en guide til, hvordan du kommer i gang.

Eksemplerne ovenfor er begge gode eksempler på USP’ere, der er omsat til knivskarpe annoncetekster. Det samme kan I gøre – både til jeres tekst på www.findergoterapeut.dk og hvis I har lyst til at prøve at arbejde med Google AdWords.  

6. Gode eksempler fra www.findergoterapeut.dk

Indledning

Heldigvis har vi jo også en række gode eksempler fra www.findergoterapeut.dk. Herunder er trukket et par beskrivelser ud fra de tre privatpraktiserende ergoterapeuter, der har fået flest besøgende i perioden (1/1-18-nu).

De nedenstående eksempler er netop virksomheder, der har forsøgt at finde ind til ”kernen” i deres virksomhed. Om det er derfor de er de mest besøgte er selvfølgelig ikke til at sige.

Eksempel 1 – www.findergoterapeut.dk

Undersøgelse og udredning af børn med sansemotoriske problemer. Vejledning til forældre og professionelle. Undervisning i MAP-test, Anita Bundys Kliniske observationer og Sensory profile. Speciale i børn med Autisme.

Eksempel 2 – www.findergoterapeut.dk

Jeg er specialistgodkendt børneergoterapeut og Cand. Pæd. i Psykologi og har arbejdet med børn og unge siden 1997. Arbejder med livskvalitet såsom genoptræning af meningsfulde aktiviteter hos ældre m.v.

Eksempel 3 – www.findergoterapeut.dk

Kan tilbyde undersøgelse og udredning, f.eks. funktionsbeskrivelser, samt ADL-træning i eget hjem. Derudover foredrag, supervision og undervisning indenfor senhjerneskadede, AMPS, OTIPM og ESI.

7. Ny medlemsservice

Mulighed for rådgivning

Www.findergoterapeut.dk relancering betyder langt flere potentielle kunder og samarbejdspartnere vil benytte siden, og dermed bliver linket til jeres kontaktoplysninger eller hjemmesider.

Det kan være en stor opgave for den enkelte at løfte optimeringen af hjemmesiden, ved siden af det øvrige arbejde som selvstændig. Derfor vil Etf som noget nyt tilbyde let hjælp og guidning til, hvordan I kan optimere jeres sider, ved webkonsulent Sebastian List Feirup. Det kan f.eks. være hjælp til: Rådgivning omkring hvordan I bygger en hjemmeside op, hjælp til at få de vigtigste elementer med på hjemmesiden, sparring til brug af billeder på hjemmesider, hjælp til det tekniske mm. Kontakt: slf@etf.dk med besked om hvornår I bedst træffes (mellem 08.00-16.00), så kontakter Sebastian jer.

Har du brug for individuel rådgivning er du som altid velkommen til at kontakte Etf. Du finder os lettest via dette link: https://www.etf.dk/privatpraktiserende

Sidst opdateret
08.10.2020