Færdighedstræning og aktivitetstræning af børn i skolealderen
Det kan f.eks. være aktiviteter som at klæde om til idrætsundervisning, svømning.
Formål
- At barnet bliver mere selvhjulpen i forhold til at udføre daglige aktiviteter
- At barnet bliver mere sikker og effektiv i forhold til udfø-relse af aktiviteter
Fremgangsmåde
- Indhente oplysninger om barnet og indledende kontakt med barnet og eventuelt forældre og pædagoger
- Aktivitetsundersøgelse, f.eks. AMPS*
- Der opstilles mål for forløbet
- Der tages udgangspunkt i Person-Environment-Occupation (PEO) modellen
- Med udgangspunkt i den indledende kontakt og undersø-gelse udvælges en aktivitet, som barnet finder menings-fuld. Det vil typisk være kendte aktiviteter, der er relevan-te i forhold til skolegangen, f.eks. omklædning til idræt
- Praktisk forberedelse og set-up
- Aktiviteten udføres med den nødvendige støtte fra ergote-rapeuten
- Dokumentation
Målgruppe
Skolesøgende børn med nedsat funktionsevne, der medfører begrænsninger i deres aktivitetsudførelse.
Hyppighed
Det er individuelt, men typisk er et forløb 1-3 måneder. Forløbene kan gentages flere gange i løbet af skoletiden, hvis det vurderes relevant.
Ressourcer
Træningen foregår i de rammer, hvor aktiviteten skal udføres, f.eks. omklædningsrummet.
Referencer
- Barker Dunba, S.: Occupational Therapy Models for Inter-vention with Children and Families. Slackbooks 2007
- Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. BEK nr 380 af 28/04/2012
- Gjesing, Gudrun, Gertrud Quist Lauritzen: At muliggøre aktivitet og deltagelse hos børn med nedsat funktionsevne. I Borg, Tove (red): Basisbog i ergoterapi – aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Munksgaard Danmark. 2. udgave. 2008