23. sep 2020 KL 19:08

– Vi ergo- terapeuter kan hjælpe de studerende

I dag modtog Sarah Elisabeth Andersen og Maja Kjeldsmark Villadsen prisen for bedste bachelorprojekt. Med projektet, der handler om studerendes trivsel, har de skrevet sig ind i et helt nyt felt for ergoterapien. Projektet er et hjertebarn og bunder i personlige historier.
Skribent: 
Sussi Boberg Bæch
Foto: 
Claus Boesen

Da Sarah Elisabeth Andersen og Maja Kjeldsmark Villadsen fandt ud af, at de havde vundet Ergoterapeutforeningens bachelorpris, var der ikke et øje tørt.

–  Da jeg læste mailen om prisen, fik jeg det sådan ’fuck, vi gjorde det sgu’’. Så begyndte jeg at græde. Jeg var overrasket, overvældet og rørt. Jeg havde brug for at ringe til Maja, men jeg vidste, at hun var på arbejde, siger Sarah Elisabeth Andersen.

Maja Kjeldsmark Villadsen begyndte nemlig i nyt job for tre uger siden i Ballerup Kommune og var stadig på arbejde, da hun fik en besked fra Sarah Elisabeth Andersen om, at hun skulle ringe, når hun havde tid. Hun tjekkede sin mail og så beskeden om bachelorprisen.

– Alle på mit arbejde har set mig græde nu. Vores projekt er blevet et hjertebarn, så det, at vi har vundet en pris for noget, vi brænder for og har råbt højt om, er stort og vigtigt for os, siger Maja Kjeldsmark Villadsen.

– Vi oplever begge, at det er et utroligt vigtigt og relevant emne, så det at få den pris, var virkelig et ekstra klap på skulderen, siger Sarah Elisabeth Andersen.

Har begge oplevet mistrivsel

I første omgang var det Maja Kjeldsmark Villadsens idé, at de skulle skrive bachelorprojekt om studerendes trivsel. Hendes idé bunder nemlig i en personlig historie om mistrivsel som studerende.

– Jeg har været nede med stress og havde orlov fra studiet i et helt år. Undervejs gik det op for mig, at der var rigtig mange andre end mig, der havde det svært som studerende med for høje forventninger til sig selv i forhold til, at det også er vigtigt at have et liv udover studiet, forklarer Maja Kjeldsmark Villadsen.

Hun fortæller, at hun var kørt helt ud over kanten og ikke havde sovet i fire døgn op til en stor eksamen, da hendes storebror sagde til hende: ’Tror du ikke bare, du skal holde en pause fra studiet’.

– At der var en anden, der gik ind og blandede sig, var lige det, der skulle til. Så jeg sagde ’jo’, og så faldt jeg i søvn, fortæller Maja Kjeldsmark Villadsen.

Sarah Elisabeth Andersen var hurtigt tændt på emnet om studerendes trivsel. Blandt andet fordi også hun har erfaret på egen krop, hvad det vil sige at mistrives på et studie. Hun gik ned med stress og depression efter sit praktikophold på ergoterapistudiet.

– Simpelthen fordi jeg ikke kunne få enderne til at mødes under min praktik, der var vanskelige i forhold til mit privatliv med små børn. Jeg fik det dårligere og dårligere, men valgte alligevel at fortsætte og bestå min praktik. Men det havde alt for store omkostninger, så det var ikke verdens bedst beslutning, siger Sarah Elisabeth Andersen.

Studievejledere har fagligt fokus

Det viste sig hurtigt, at der var masser af litteratur og tilgængelig statistik, der pegede på, at rigtig mange studerende mistrives på deres studie.

I projektet lavede Maja Kjeldsmark Villadsen og Sarah Elisabeth Andersen kvalitative interviews med tre kvindelige studerende, der alle tre havde haft en periode med mistrivsel på deres vidt forskellige studier. Interviewene handlede om, hvad der medvirkede til trivsel og mistrivsel.

– De tre studerende følte sig meget alene med deres problemer. Vi fik det billede, at studievejledere mest har fokus på det faglige, og hvordan den studerende kan komme gennem semesteret. De kan måske på baggrund af mistrivsel vejlede den studerende til at tage orlov fra studiet eller at gå til egen læge, men de ser ikke ud til at arbejde aktivt med den studerendes trivsel på studiet, forklarer Sarah Elisabeth Andersen.

– I starten havde vi lidt svært ved at se, hvordan ergoterapien skulle komme ind i projektet, men vores vejleder Henrik Kruse-Hansen guidede os på vej. Vi ville udforske, hvad ergoterapeuter kan bidrage med, når studerende mistrives, siger Maja Kjeldsmark Villadsen. 

Savnede en trivselsperson

Interviewpersonerne sagde samstemmende, at de savnede en trivselsperson at henvende sig til på studiet.

– De efterspurgte en person, der præsenterer sig og siger: ’Hej jeg er trivselsvejleder her på stedet. Hvis I nogensinde oplever noget som værende stressende, eller hvis I er ensomme eller ikke har det godt på studiet, så kom til mig, fortæller Maja Kjeldsmark Villadsen.

– En person, som kan gribe dem og ikke presser på for, at de kan komme fagligt gennem semesteret. Men som har tid til at tale med dem om personlige ting, og om hvad de kan gøre for at overskue hverdagen, supplerer Sarah Elisabeth Andersen.

– Vores undersøgelse peger på, at vi ergoterapeuter især kan komme ind i forhold til aktivitetsbalancen. Har den studerende en god vægt mellem pligtbetonede og lystbetonede aktiviteter? Når pligt begynder at fylde for meget, kommer der en ubalance, og her kan vi gå ind med konkrete værktøjer til, hvad den studerende kan gøre, siger Maja Kjeldsmark Villadsen.

– Noget af det første, vores interviewpersoner fravalgte, var for eksempel sociale relationer. Sociale relationer er vigtige for alle menneskers velbefindende, og når du vælger flere og flere aktiviteter fra, som er værdifulde for dig, begynder du at komme i ubalance, siger Sarah Elisabeth Andersen.

– Interviewpersonerne havde alle tre ekstremt høje forventninger til sig selv. Præstationssamfundet havde bidt sig fast på dem som en rolle, hvor de skulle være de perfekte studerende. Vi ergoterapeuter kan hjælpe de studerende ved at tale med dem om, hvordan de konkret kan lave om på de her uhensigtsmæssige roller og vaner, som de har opbygget gennem tiden, siger Maja Kjeldsmark Villadsen og tilføjer:

– Hvis du ikke kan leve op til din såkaldte ’aktivitetsidentitet’ – den person, du gerne vil være – kommer der en ubalance, og du begynder at nedbryde dig selv. Det giver stress, og du føler dig forkert, siger hun.

Skal forebygge

De to ergoterapeuter kunne godt tænke sig at arbejde videre med trivselsvejledning på uddannelserne.

– Vi håber, at Ergoterapiforeningen kan hjælpe os med nogle kontakter, så vi kan arbejde videre med emnet, siger Sarah Elisabeth Andersen.

– Vores interview peger på, at de studerende går med deres problemer selv i lang tid og har svært ved at opsøge studiekammerater, lærere eller familien for at få hjælp. Det er først, når de har været helt ude at vende, at de siger det til nogen. Hvis det var mere o.k. at tale om det, var der måske færre, der nåede at komme så langt ud, siger Maja Kjeldsmark Villadsen.

– Det er her, vi tænker, at det kunne virke forebyggende med en trivselsvejleder, der kunne være med til at sørge for at fange de studerende inden de får det rigtig skidt, siger Sarah Elisabeth Andersen.

BACHELORPROJEKTET

BACHELORPRISEN

  • Ergoterapeutforeningen uddeler en pris til ergoterapeutstuderende på 15.000 kroner for bedste bachelorprojekt. Prisen uddeles én gang per semester. Prisen gives til bachelorprojekter af høj kvalitet med perspektiver for ergoterapifaget.
  • Prisen sætter fokus på de særligt interessante projekter og giver forfatterne inspiration og mod til at fortsætte arbejdet med den faglige udvikling. Prisen blev uddelt første gang i 2007.
  • Læs mere om prisen på etf.dk/bachelorprisen