20. jan 2020 KL 11:20

Studerende fik nyt perspektiv

UCN i Aalborg var i efteråret vært for ergoterapeutstuderende fra otte nordiske og baltiske lande. Her fik de studerende – til deres store forundring – udvidet deres perspektiv på, hvad begrebet ”socialt udsatte” dækker over.
Skribent: 
Anni M. Wiecka
Foto: 
Anni M. Wiecka

- Allerede i starten af ugen, da vi skulle begrebsafklare ”socialt udsatte”, blev det tydeligt for os, at det ikke var så ligetil, som vi havde troet, fortæller Jonna Hjortkær, ergoterapeutstuderende på UCN i Aalborg.

Hun deltog i et såkaldt Nordplus-kursus i uge 44, hvor ergoterapeutstuderende fra otte forskellige nordiske og baltiske lande mødtes for at arbejde intensivt med et ergoterapeutisk perspektiv på socialt udsatte, med entrepenørskab som en metode til at skabe forandring i målgruppens hverdagsliv. 

Et emne som var til stor diskussion allerede på begrebsafklaringsniveau.

- I Sverige definerer vi ældre, som den gruppe, der er særligt socialt udsatte, men i andre lande er det hjemløse eller folk med fysiske handicap, der defineres som særligt socialt udsatte, fortæller Henrik Örqvist, ergoterapeutstuderende fra Sverige.

Inge Lange, international koordinator på UCN, fortæller, at formålet med kurset netop er at give de studerende viden om forskellige kulturer, sundhedssystemer og praksis i ergoterapifaget.

Perspektiv på problemer

Deltagerne på UCN’s Nordplus-kursus havde til opgave at komme med forslag til et konkret tiltag, som kunne forbedre hverdagslivet for socialt udsatte. Men allerede på førstedagen, hvor de skulle afklare begrebet ”socialt udsatte”, opstod der uenighed blandt de studerende.

- Studerende fra Norge definerede f.eks. blinde som socialt udsatte, hvilket mine danske medstuderende og jeg blev nærmest forargede over, fordi vi anser denne gruppe for at have et simpelt handicap, som er uafhængigt af deres sociale liv, fortæller Jonna Hjortkær.

Men formålet med kurset var netop ikke, at de studerende skulle blive enige om én definition af socialt udsatte, fortæller Inge Lange. De skulle blot finde et fælles fodfæste.

- Begrebsafklaringen var vigtig for, at de studerende kunne udvide deres kulturforståelse for et fagligt relevant område, inden de gik i gang med udviklingen af deres idé og efterfølgende idé-pitch, siger Inge Lange.

De studerende skulle altså udvikle et tiltag til en gruppe af socialt udsatte, som ikke nødvendigvis er de mest socialt udsatte i deres eget land.

- Men fordi vi havde fået en forståelse for hinandens problematikker med socialt udsatte, inden vi gik i gang med at udvikle vores tiltag, havde vi lettere ved at tænke i kreative problemløsninger, og det var en god måde at lære på, fortæller Henrik Örqvist, ergoterapeutstuderende fra Sverige.

Forskellige systemer

Jonna Hjortkær fortæller også, at studerende fra de baltiske lande havde en meget længere liste af udsatte grupper, end de nordiske lande havde.

- I Estland, Letland og Litauen har de både en anderledes samfundsstruktur og et anderledes sundhedsvæsen, og derfor har borgerne naturligt også nogle andre vilkår, siger hun.

Sabine Zizláne, ergoterapeutstuderende fra Letland, fortæller, at indsigten i andre landes samfundsstrukturer og sundhedsvæsener har haft en positiv effekt på hende.

- Det har motiveret mig til at tage mit fag til nye højder på trods af de begrænsninger, vi har i mit land, fortæller hun.  

Bringer sin viden på banen

Jonna Hjortkær fortæller, at selvom kurset har bekræftet hende i, at ”det går godt i Danmark”, er hun alligevel blevet klogere på egen praksis.

På kurset blev de studerende f.eks. introduceret for Café Parasollen og KaffeFair i Aalborg: to caféer, der på hver deres måde arbejder med socialt udsatte borgere.

- Vi skulle selv undersøge, hvilke konkrete muligheder der var for at gennemføre de interventioner, vi udviklede på kurset, og derfor opdagede jeg, hvor mange gode initiativer, der findes i Danmark. De venter bare på, at vi ergoterapeuter kommer med nye idéer, fortæller Jonna Hjortkær.

Kurset har inspireret hende til at tænke endnu mere ud af boksen i sin opgaveløsning på uddannelsen, og hun tør – i højere grad end tidligere – at bringe sig selv og sin viden på banen, fortæller hun.

- Selvom det var grænseoverskridende for mig at al kommunikation på kurset foregik på engelsk, har jeg set, hvor lærerigt det er at turde overskride nogle personlige grænser og være åben over for ny viden, siger Jonna Hjortkær. 

I 2020 foregår Nordplus-kurset i Stockholm, og her får to nye studerende fra UCN i Aalborg mulighed for at deltage.

 

Du kan se eller gense videoen med de studerende på Nordplus-kurset på UCN i Aalborg her

 

Nordplus

  • I Danmark er to ergoterapeutuddannelser med i Nordplus-samarbejdet: UCN i Aalborg og Professionshøjskolen Absalon i Næstved.
  • UCN har været med i Nordplus siden 2011.
  • Professionshøjskolen Absalon har været med siden 2008.