Som TR spiller du en vigtig rolle både før, under og efter ansættelse af nye medarbejdere. Herunder kan du læse præcis, hvilken rolle du har gennem hele forløbet – fra en stilling slås op, til en ny medarbejder begynder.

En plads i ansættelsesudvalg

Som TR varetager du også kommende medlemmers interesser, og ETF anbefaler derfor, at du sidder med i ansættelsesudvalg, når der skal ansættes nye medarbejdere på den arbejdsplads, der hører til dit valggrundlag.

Det er TR-reglerne, der giver dig mulighed for at deltage i ansættelsessamtaler, idet reglerne siger, at du som TR skal holdes orienteret om forestående ansættelser og afskedigelser.

Det er dog ikke ensbetydende med, at du har ret til at sidde i ansættelsesudvalget, men ETF anbefaler, at du arbejder for at få en plads i ansættelsesudvalget.

Det kan du gøre enten ved at:

  • Aftale det konkret med din leder
  • Arbejde for at få aftalt retningslinjer i samarbejds-/MED-udvalget om, hvem der deltager i ansættelsesudvalg på jeres arbejdsplads

Gode grunde til, at du som TR bør sidde med i ansættelsesudvalget:

  • Du skal varetage dine medlemmers og kommende medlemmers interesser
  • Du har forhandlings- og aftalekompetencen til at forhandle lønnen på plads for den medarbejder, der bliver ansat, hvis medarbejderen hører til dit valggrundlag

TR for flere faggrupper

Vær opmærksom på, at du ikke automatisk har forhandlings- og aftaleretten i forhold til de medlemmer i dit valggrundlag, der er en anden faggruppe.

Har du ikke allerede aftalt med den/de pågældende medlemsorganisationer, hvilken kompetence du har til at forhandle fx lønnen for deres medlemmer, skal du kontakte den pågældende medlemsorganisation.

Forberedelse inden en ansættelsessamtale

Inden en ansættelsessamtale

ETF anbefaler, at ansættelsesudvalget afklarer, hvilke kompetencer og ansøgerprofiler, der er brug for i stillingen.

Som TR anbefaler vi, at du er opsøgende for at få en fyldestgørende funktionsbeskrivelse, der definerer jobindhold og arbejdsgivers forventninger.

Spørg dig selv, om forventningerne er i overensstemmelse med, hvad man med rette kan forvente af en ergoterapeut med den viden eller erfaring, der efterspørges på arbejdspladsen. Og hvis det ikke er din vurdering, bør du gøre arbejdsgiver opmærksom på det og opfordre til, at den kommende medarbejder får tilbudt kompetenceudvikling.

Aftal ansættelsesprocedurer

ETF anbefaler, at I inden en ansættelsessamtale aftaler følgende procedurer:

  • Hvornår og af hvem offentliggør, hvem den nye medarbejder er. Det er typisk en ledelsesopgave.
  • Hvem taler med de ansøgere, der får afslag på stillingen, og hvornår får de besked. Det er en ledelsesopgave at give afslaget.

TR's rolle under ansættelsessamtalen

  • ETF's vejledning til ansøgere

TR's rolle i forhold til allerede ansatte medlemmer

Du skal varetage de allerede ansattes interesser i forhold til at finde en ny kollega, der passer til og supplerer gruppen hvad angår kvalifikationer og samarbejde.

Du kan medvirke til, at en evt. højere løn til den nyansatte kan skabe mulighed for at løfte allerede ansattes løn ved kommende lønforhandlinger.

TR's rolle i forhold til den mulige kommende ansatte

Som repræsentant for ETF skal du sikre, at gældende regler og overenskomster bliver overholdt overfor hver enkelt ansøger. Det kan fx være, at arbejdsgiver ikke spørger ind til påtænkt graviditet, aktuel graviditet, helbreds- og organisationsforhold.

Læs mere

Under en jobsamtale kan du være den, der holder hovedet koldt og bevarer overblikket.

TR bør understøtte ansøgerens ønsker til hvem og hvornår evt. reference kan indhentes. Dette er især vigtigt, når ansøger sidder i uopsagt stilling.

Desuden kan TR understøtte at ansøgeren ikke afgiver eller presses til at give urealistiske eller urimelige løfter. 

Fortrolighed

Som medlem af et ansættelsesudvalg, er det fortroligt:

  • Hvem der søger en stilling
  • Hvem I har til samtale
  • Hvem I finder bedst egnet til en ledig stilling, indtil det bliver offentliggjort

Når den kommende kollega skal ansættes

Sørg for, at lønnen bliver færdigforhandlet, inden den kommende kollega tiltræder stillingen.

Når den nye kollega er blevet ansat

ETF anbefaler, at du og den nye kollega finder en tid i kalenderen, hvor

  • Du fortæller din nye kollega om dine roller og opgaver som TR
  • I afklarer gensidige forventninger
  • Du fortæller lidt om aktuelle TR-opgaver

TR’s rolle under forhandling

Som TR har du en vigtig rolle, når der skal forhandles lokale lønaftaler, arbejdstid eller seniorordninger. At blive en god forhandler kræver både viden og øvelse. På siden her har vi samlet information om de enkelte forhandlingssituationer, gode råd og links til mere viden til dig, der som TR skal forhandle på dine kollegers vegne. Et af de vigtigste råd er, at grundig forberedelse betaler sig, og derfor får du først her en stribe tip til god forberedelse.

Tip til forberedelse

  • Forbered løbende ledelsen på, hvilke forslag og argumenter, de vil møde i forhandlingen. Det øger forhandlingsviljen, at ledelsen ved, hvordan det går med jeres opgaver, og at I synliggør de ergoterapeutiske ydelser og de gode eksempler fra dagligdagen.
  • Forbered argumenterne grundigt. Et godt argument vil ofte handle om bedre ressourceudnyttelse, kvalitetsforbedring, nye opgaver, udvikling af arbejdsmetoder, deltagelse i projektarbejde, medvirken til besparelser mm.
  • Indhent lønoplysninger på de kolleger, du forhandler for. Arbejdsgiver har pligt til at udlevere disse oplysninger til dig som tillidsrepræsentant.
  • Find lønaftaler og referater fra den foregående lønforhandling, så du kan følge op på, hvad der er aftalt.
  • Orienter dig om lønpolitik, målsætninger og virksomhedsplaner. Hvor er ledelsens fokus, og hvordan hænger det sammen med de opgaver, som ergoterapeuter løser?
  • Skaf et overblik over det økonomiske råderum. Hvor meget er der at forhandle tillæg for?
  • Lav en lønstrategi, som også kan bruges ved de næste års lønforhandlinger, når I udarbejder lønforslag og prioriterer.
  • Lav et kort skriftligt forhandlingsoplæg til ledelsen: Hvad ønsker I at forhandle og med hvilken begrundelse.
  • Få forhandlingsmandat fra kollegerne, så du som tillidsrepræsentant er klar over, hvilke prioriteringer og rammer, du har at forhandle inden for.

Brug lønstatistik, når du forbereder dig

Når du skal forhandle løn på din arbejdsplads, kan du som led i din egen forberedelse finde nyttige oplysninger om lønniveau for en lang række faggrupper, der er ansat i kommuner og regioner. Det gør du ved at gå ind på Kommunernes og Regionernes Løndatakontors (KRL) hjemmeside:

Du kan fx se, hvor meget der udbetales i lokale tillæg til ergoterapeuter i hver enkelt kommune og region og sammenholde det med niveauet for lokale tillæg på landsplan. På den måde kan du få en pejling på, om I som samlet faggruppe i din kommune eller region ligger over eller under gennemsnittet. Du kan også fx se, hvor mange ergoterapeuter, der er ansat i din kommune/region, om der er indgået aftaler om aflønning på de øverste trin i overenskomsten.

ETF opfordrer til, at du bruger lønstatistikken til at kvalificere dine forhandlingsforberedelser.

Du finder ergoterapeuter under gruppen "syge- og sundhedspersonale basis".

Læs mere:

BEMÆRK: Fremgangsmåden, som beskrives i vejledningen, er den samme for det regionale område.

Du er som altid velkommen til at kontakte en forhandlingskonsulent for sparring.

Under forhandlingerne

  • Forhandl sammen med din TR-suppleant eller TR fra en anden faggruppe, hvis det giver mening.
  • ·Ønsker du en hotline til en af ETF’s forhandlingskonsulenter, så kontakt ETF i god tid inden forhandlingen finder sted.
  • Tag noter undervejs.
  • Bed om at få taget referat af forhandlingen.
  • Brug muligheden for at holde pauser. Det er ofte i pauserne, at forhandlingsparterne rykker sig, fordi man kan overveje nye muligheder og tilbud, foretage udregninger, ændre strategi og evt. justere sit mandat. Længere pauser giver mulighed for at ”sove på det” og genoptage forhandlingen senere.
  • Lyt - også til det, der bliver sagt mellem linjerne.
  • Opsummer et par gange undervejs: Hvad I er enige om og endnu ikke enige om.
  • Opsummer til sidst, hvem der gør hvad med hensyn til referat og aftaler, og hvordan der meldes ud om resultatet.

Afslutningen på en forhandling

  • Nærlæs aftalen, inden du skriver den under: Indeholder den det, I har aftalt? Aftalen er først gældende, når begge parter har underskrevet. Husk, at du ikke har pligt til at underskrive en lønaftale, hvor du ikke er enig i indholdet.
  • Som TR bør du give en generel tilbagemelding om forhandlingsresultatet sammen med lederen. Lederen bør være klar til at uddybe over for den enkelte medarbejder, hvis der ikke kunne opnås enighed om tillæg til en eller flere personer.
  • Evaluer gerne forløbet med både din forhandlingspart, kollegaerne og ledelsen.
  • Vær konstruktiv i evalueringen. Hvad vil I gøre mere af næste gang? Hvad vil I gøre mindre af? Hvad har du/I lært af denne forhandling, som I kan bruge næste gang?
  • Tjek, at aftalen bliver effektueret: Får kollegerne udbetalt det, der er aftalt?
  • Send en kopi af aftalen til ETF.

Læs mere om den gode forhandling:

Hvad gør jeg, hvis vi ikke kan blive enige?

Kontakt altid en af ETF’s forhandlingskonsulenter for at drøfte situationen, hvis I ikke kan blive enige i en forhandling.

Hvis arbejdsgiver lægger op til at lave et uenighedsreferat, skal du bede om en pause i forhandlingerne, indtil du har drøftet det med ETF. I nogle situationer kan det være i orden at lave et uenighedsreferat, men det skal aftales med en forhandlingskonsulent i ETF.

Læs mere

 
Hjaelp til medlemmerne

TR's opgaver