Gåde råd inden din første praktik
Vi har samlet nogle gode råd til dig, der står og skal ud i din første praktik/klinik. De er udarbejdet af ergoterapeutstuderende, som selv har stået netop i dén situation. Vi håber, at det kan give dig lidt ro i maven – for det er helt normalt, at du føler dig spændt eller nervøs på, hvad der venter dig i praktikken.
Hvordan forbereder jeg mig bedst til klinisk undervisning/praktik?
- Du får travlt i den periode, hvor du er i klinisk undervisning og derfor vil det være godt at forberede dig, ved ikke at lægge for mange planer i din fritid
- Giv dit studiejob besked om, at du er i praktik og måske har brug for at tage færre vagter i den periode
- Generelt kan det være en god idé at forberede dig ved at planlægge resten af dit liv rundt om praktikken, fx at få bestilt vasketider i weekenden, lagt madplaner osv.
- Øv dig på ergoterapeutiske redskaber fx COPM, ADLI osv. Du kan evt. interviewe din mor/kæreste/ven, så du får prøvet redskaberne af en ekstra gang og prøvet at formulere spørgsmålene
- Gør dig nogle overvejelser om, hvad du vil have ud af din praktik. Er der noget som du synes er svært og måske også lidt skræmmende, så overvej om det kan være noget du kan prøve af i din kliniske undervisning
- Undersøg hvilket sted, det er du skal hen. Du kan google dig til en masse informationer om stedet, som kan forberede dig på, hvad det er du møder derhenne. Desuden giver det et godt første håndsindtryk af dig, hvis du har vist interesse i det sted, som du skal hen
- Overvej hvordan du lære bedst. Det giver dig et grundlag for at samarbejde med din kliniske vejleder, og det giver din kliniske vejleder bedre mulighed for at undervise og støtte dig i din praktiske udvikling
- Øv dig i kort at kunne forklare, hvad en ergoterapeut er. Du kan stå i situationer, hvor du skal kunne forklare det til både tværprofessionelt personale, men også til patienter og pårørende
Hvad gør jeg, hvis der er noget, jeg ikke har lyst til at gøre i praktikken?
- Husk på, at du ikke indgår i normeringen på stedet, hvor du er i praktik. Dette sikrer din læring ved, at du ikke ”erstatter” en anden terapeut og der derfor er tid til, at du kan gøre tingene i dit eget tempo
- Hvis du føler, at du bliver stillet en opgave i praktikken, som du ikke har lyst til at udføre eller som du ikke føler dig klar til, så tal med din vejleder om det
- Hvis du er nervøs for at skulle udføre en opgave alene, så tal med din vejleder om det. Det kan være at din vejleder kan støtte dig i at udføre opgaven, eller at det er nok at en medstuderende går med. Men I kan sammen finde ud af, hvad dit behov er
Husk på, at:
- Du har noget at byde på. Ligegyldigt hvilket semester, som du skal i praktik på, så har du, som ergoterapeutstuderende, noget at byde på!
- Du er ikke ALENE om at have ansvar for patienternes/borgernes genoptræning. De patienter/borgere, som studerende kommer i kontakt med, er faktisk ekstra heldige og får noget ekstra træning
- De fleste patienter/borgere er rigtig søde og imødekommende. Ofte oplever man, at patienter/borgere synes det er så dejligt at have studerende, da vi ofte er mere grundige – nok fordi vi er bange for at lave fejl
- Patienterne/borgerne ved ikke, hvad rigtig ergoterapi er. Det betyder, at du nok er den eneste, der faktisk ved om du laver en fejl eller blander rundt i de ting, som du har forberedt
Hvad er de studerendes ansvar i forbindelse med behandling, når de er i praktik?
Se svar fra Styrelsen for Patientsikkerhed:
Ergoterapeut-studerende er endnu ikke autoriserede sundhedspersoner, og er således ikke underlagt tilsyn af Styrelsen for Patientsikkerhed. Den studerende har formelt en rolle som sundhedsfaglig medhjælper, og det er reglerne for lægelig delegation der finder anvendelse for de studerende. De studerende har i denne forbindelse mulighed for at frasige sig opgaver, som den pågældende ikke ser sig i stand til at udføre forsvarligt. Se venligst nedennævnte referencer for uddybning.
• Se i øvrigt Vejledning om udfærdigelse af instrukser, VEJ nr 9001 af den 20. nov. 2000
Ansvarsforhold
Det er afdelingsledelsens ansvar, at der forefindes de nødvendige instrukser, og de afspejler autorisationslovenes bestemmelser om omhu og samvittighedsfuldhed. Dette ansvar kan ikke uddelegeres. Derimod kan opgavevaretagelsen i forbindelse med udarbejdelsen af den enkelte instruks uddelegeres.
Ansvaret omfatter endvidere:
• At instrukserne løbende ajourføres
• At instrukserne har en sådan udformning, omfang og placering, at de er anvendelige i det daglige arbejde
• At nyansatte introduceres til afdelingens instrukser
• At påse, at arbejdet udføres i overensstemmelse med de udarbejdede instrukser
Ansvar ved delegation
For at tilgodese patientsikkerheden ved patientbehandling påhviler der de involverede et ansvar ved delegation. I det følgende beskrives derfor ansvarsforhold for ledelsen, jf. vejledningens punkt. 3.1, for den autoriserede sundhedsperson, der delegerer en forbeholdt opgave, jf. vejledningens punkt 3.2, for den person, der påtager sig at udføre den delegerede opgave (medhjælpen), jf. vejledningens punkt 3.3, samt ansvarsforhold i forbindelse med videredelegation, jf. vejledningens punkt 3.4.
Ledelsens ansvar
På sygehuse, klinikker, institutioner mv. har ledelsen ansvaret for, at der foreligger instruks for fagligt forsvarlig behandling af patienterne, herunder i forbindelse af delegation af opgaver. Ledelsen har desuden ansvaret for, at personalet er instrueret og oplært i de relevante arbejdsopgaver, samt ansvaret for at føre relevant tilsyn med udførelsen heraf.
Om de studerendes ansvar
Medhjælpens ansvar
En person, der har fået delegeret en forbeholdt opgave, er, jf. vejledningens punkt 8.3, ansvarlig for at udføre denne opgave efter instruksen. Medhjælpen er ansvarlig for at frasige sig en opgave, som den pågældende ikke ser sig i stand til at udføre forsvarligt.
Hvis en person, der har fået delegeret en forbeholdt opgave, følger den givne instruktion, vil ansvaret for udførelsen af opgaven påhvile den autoriserede sundhedsperson. Hvis personen ikke følger den givne instruktion, vil pågældende selv have ansvaret for opgavens udførelse.