Ny leder
Ansættelse i lederstilling
Søger du en lederstilling for første gang, er du naturligvis velkommen til at kontakte os i ETF for individuel rådgivning. Til en start har vi her på siden samlet en stribe gode råd og tip om at søge en lederstilling.
Guide: Gode råd til nyt job
En ansøgning skal som tommelfingerregel ikke fylde mere end én til halvanden A4-side, hvor du kort og præcist præsenterer dig selv og sætter dine kompetencer i relation til det aktuelle job.
Er det første gang, du søger en lederstilling, bør du fortælle, hvorfor du gerne vil være leder – og hvilke af dine kompetencer som ergoterapeut, du mener er relevante i ledelse.
Find evt. inspiration i Ergoterapeutens tema om ledelse
Har du ikke tidligere haft et formelt lederjob, så overvej, om du kan fremhæve opgaver eller erfaringer, som indeholder det, man kan kalde uformel ledelse? Det kan være, at du er eller har været koordinator, klinisk underviser, specialeansvarlig eller tillidsrepræsentant – eller formand i skolebestyrelsen eller spejderleder.
Uformelle ledelsesopgaver kan betyde, at du har erfaring med fx at få mennesker til at arbejde sammen, løse komplekse opgaver, introducere nye kolleger, deltage i vanskelige samtaler, planlægge og tilrettelægge ressourcer i forhold til opgaver – og at nå i mål til tiden. Alt sammen noget, en leder skal kunne.
Den slags erfaringer og kompetencer bør desuden fremgå tydeligt af dit CV.
Ansøgningen har ét formål: At du bliver inviteret til en ansættelsessamtale, hvor du kan uddybe dine argumenter for, at de skal ansætte dig i stillingen, og gå i dialog med ansættelsesudvalget om jobbet og virksomheden.
Betragt ansøgningen som et visitkort, der viser, at du kan fatte dig i korthed og alligevel få fortalt det vigtigste. Den skal derfor både være velformuleret og struktureret sådan, at den er nem og overskuelig at læse.
- Sæt et godt portræt af dig selv ind i ansøgningen.
- Få en anden til at læse din ansøgning igennem, inden du sender den
Dit CV skal være overskueligt og struktureret. Nogle arbejdsgivere læser CV’et før ansøgningen.
Der er to typer CV:
- Kompetence-CV – egner sig især til ansøgere med stor erfaring
- Kronologisk CV
Opbygning
Fælles for kompetence-CV'et og det kronologiske CV:
- Begynd med personlige data, kontaktoplysninger og et vellignende portrætfoto.
- Herefter kan du skrive et resumé på 4-6 linjer om den røde tråd i dit arbejdsliv.
Kronologisk CV:
Det kronologiske CV bygger på en oplistning af dine ansættelser med angivelse af arbejdsplads, årstal, stillingstype samt primære opgaver. Skriv de seneste ansættelser øverst.
Herunder kan du i et særskilt afsnit beskrive de kompetencer, du har opnået i tidligere ansættelser eller i fx forenings- og bestyrelsesarbejde.
Kompetence-CV:
Kompetence-CV’et er bygget op om en beskrivelse af de kompetencer, du har fra tidligere job, som er er relevante for det job, du aktuelt søger. Du kan opdele kompetencerne i fx personaleledelse, kommunikation, forandringsledelse mv.
Fælles for kompetence-CV'et og det kronologiske CV:
For begge typer CV følger herefter en oplistning af uddannelse og kurser med de nyeste øverst. Søger du et lederjob på højt niveau, kan du også nævne relevante netværk.
Husk også at nævne dine sprog- og IT-kompetencer og skriv lidt om dig selv som privat person.
Skriv CV´et i jeg-form og undgå floskler som fx: ”Jeg er god til at have mange bolde i luften” og ”jeg har let til smil”.
Skjul ikke eventuelle huller i dit CV.
Henvis også til din LinkedIn-profil.
Referencer: Skriv, at de kan oplyses efter aftale og afklar, inden du sender ansøgningen, hvem du ønsker at trække på som referencer til det søgte job.
Forbered inden samtalen svar på spørgsmålet om, hvorfor du ønsker at blive leder? Hvad motiverer dig ved at skulle være leder? Hvad tiltaler dig ved netop dette lederjob? Hvad motiverer dig generelt arbejdsmæssigt? Hvorfor søger du et jobskifte netop nu?
Svarene på de spørgsmål er vigtige, især hvis du ikke tidligere har været leder.
Det er også en god idé inden samtalen at genopfriske kendskabet til arbejdspladsen, så du fx kender til en eller to aktuelle indsatser på arbejdspladsen, som du kan referere til i samtalen. Det viser, at du er grundig i din research.
Vær også forberedt på, at arbejdsgiveren spørger, hvilket lønniveau du forventer. Det er derfor en god ide, at du inden samtalen kontakter ETF, så vi kan rådgive dig. Send os stillingsopslaget og dit CV, så vi kan vurdere lønniveauet.
Når du søger dit første lederjob, så forbered dig grundigt på at kunne fortælle om relevante erfaringer fra andre opgaver. Du har måske fungeret som uformel leder, fordi du har haft ansvar for, at opgaver blev koordineret, udviklet eller løst uden at du have formelt lederansvar. Mange ergoterapeuter løser den slags opgaver uden at tænke over, at det faktisk er ledelsesrelaterede opgaver. Eksempler på opgaver og roller kan være: Tovholderfunktion, koordinatoropgaver, projektledelse, klinisk underviser, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant.
Du skal kunne fortælle, hvordan dine erfaringer kan komme i spil i det lederjob, du søger. Er du god til at skabe motivation og ejerskab til opgaver? Er du fx en god kommunikator eller konfliktløser? Er du god til at strukturere og sørge for, at opgaver løses til tiden og med de ressourcer, der er til rådighed?
Når du begynder i dit første lederjob, går du sandsynligvis fra at være erfaren og specialiseret på det faglige til at være uerfaren i forhold til formel ledelse. Til jobsamtalen kan det derfor være godt at finde en balance, hvor du signalerer, at du har det, der skal til for at blive en dygtig leder, men at du også besidder en vis ydmyghed over for opgaven.
Vær derfor parat til at lære nyt - både i hverdagen og i en formel lederuddannelse. Mange offentlige arbejdsgivere ønsker, at nye ledere tager en diplomlederuddannelse. Du har også selv brug for at lære nyt, og samtidig er studiet en mulighed for at sparre med ligesindede og fordybe sig i rollen som leder.
Det skaber en god balance i ansættelsessamtalen, når den foregår som en dialog, hvor begge parter spørger og svarer. Overvej derfor på forhånd, hvad du vil spørge ind til. Hvad har du mest brug for at få svar på for at kunne vurdere, om du ønsker at sige ja til stillingen?
Eksempler på spørgsmål:
- Hvilken opgave er ifølge ansættelsesudvalget den mest presserende?
- Hvad er jobbets største udfordring?
- Hvad er succeskriterierne?
- Hvordan vil du blive introduceret til stillingen?
- Hvor vil du kunne hente hjælp og opbakning?
Husk: Du er ikke forpligtet til at sige ja, selv om du får tilbudt jobbet, hvis du vurderer, at matchet mellem dig og arbejdspladsen ikke er det rigtige. Ligesom arbejdspladsen skal vælge dig, skal du også vælge dem.
Som ansøger til et lederjob vil du kunne opleve, at arbejdsgiveren anvender test som led i rekrutteringsprocessen. Test bruges til at give ansættelsesudvalget et kvalificeret bud på, om dine personlighedstræk, kompetencer og evner matcher behovet.
De mest anvendte test er:
- Personlighedstest: Måler personlighedstræk, som fx selvstændighed, resultatorientering og kreativitet. Som regel har testen form af et spørgeskema med multiple choice-svarmuligheder.
- Færdighedstest: Måler fx evnen til at observere tal og bogstaver under tidspres, ordforråd eller evne til logisk tænkning.
- Intelligenstest: Måler fx på analytiske evner og problemløsning. Intelligenstesten måler den logiske, sproglige og matematiske kapacitet og foregår som regel på tid.
- Case-interview: Her skal ansøgeren løse en konkret opgave med det formål at give ansættelsesudvalget indblik i, hvordan ansøgeren vil løse en konkret problemstilling. Opgaven kan stilles på forhånd, eller undervejs i samtalen.
Arbejdsgiver bør altid informere ansøgere om det, hvis vedkommende ønsker at bruge referencer.
Fremgår det af din ansøgning, at referencer kan oplyses på forespørgsel, vil du undervejs i ansættelsesprocessen få oplyst, om arbejdsgiveren ønsker at tage referencer samt hvornår.
Hvem du skal vælge at bruge som referencer, afhænger af din jobmæssige situation, bl.a. hvor lang tid, du har været ansat i dit nuværende job. Du kan bruge referencer fra tidligere ansættelser, men har du været mange år i dit nuværende job, kan en reference fra en tidligere ansættelse anses for irrelevant, da du kan have opnået nye kompetencer og arbejdet i en anden type stilling siden.
Referencer kan både være nuværende og tidligere ledere eller kolleger.
Arbejdsgiveren skal respektere de referencer, du angiver, vedkommende kan ikke selv bestemme, hvem der kan bruges som reference.
Får du tilbudt jobbet, skal du afgøre med dig selv, om du ønsker at tage imod tilbuddet. Undervejs i ansættelsesprocessen kan du være blevet bekræftet i, at det er det rette job for dig, eller måske er du nået frem til, at jobbet alligevel ikke er noget for dig.
Selv om du har søgt jobbet, er du ikke forpligtet til at sige ja til det.
Ønsker du at tage imod jobtilbuddet, er det vigtigt, at du ikke siger dit nuværende job op, før du har modtaget en skriftlig bekræftelse på, at du er tilbudt ansættelse og du også har modtaget et løntilbud.
Lønnen bør så vidt muligt være aftalt, inden du tiltræder, men da du skal sige dit nuværende job op med en måneds varsel, vil lønnen ikke altid være forhandlet på plads inden da. Derfor skal du have en vis sikkerhed i at kende lønniveauet, inden du siger op.
Siger du dit job op og tiltræder det nye, inden lønnen er forhandlet på plads, placerer du dig selv og ETF i en ugunstig forhandlingsposition.
Kontakt derfor altid ETF, når du får tilbudt et lederjob, så vi kan rådgive dig i forhandlingen af din løn.
Når du ansættes på en ETF-lederoverenskomst, skal ETF altid godkende lønnen, uanset om vi har været involveret i forhandlingen.
Tjek også
Få en mentor
Som ny leder er det ofte en god idé at få en mentor - en erfaren leder, der hjælper dig med at finde dig godt til rette i lederrollen og giver dig personlig sparring.
Med en mentor får du en fortrolig og uafhængig samtalepartner. En neutral og indsigtsfuld person, der kan forholde sig til din situation og give dig et nyt perspektiv på dine opgaver og de valg, du må træffe.
Et godt match
Som medlem af ETF kan du blive matchet med en mentor, der er uddannet ergoterapeut og erfaren leder. Matchet sker med udgangspunkt i dine personlige mål og det endelige match sker i det personlige møde, idet kemien mellem mentor og mentee er afgørende for et godt forløb.
Der er tale om en privat relation mellem mentee og mentor, formidlet af ETF.
Som leder kan du begynde i et mentorforløb, når det passer dig.
Kontakt chefkonsulent Darlene Kyrø på [email protected] eller 53364993
Mentee-rollen
For at blive mentee skal du:
- Være medlem af ETF
- Være leder eller koordinator med ledelsesopgaver
- ·Ønske at udvikle dig ledelsesmæssigt
Som mentee skal du være indstillet på at afsætte tid til samarbejdet og til at tage ansvar for at etablere og bevare kontakten til din mentor gennem forløbet. Desuden skal du løbende deltage i en evaluering af mentorforløbet.
Samtidig skal du være klar til at blive udfordret i samtalerne med din mentor, og du bør derfor overveje i hvilket omfang, du har lyst til at:
- Sætte energi og tid af til personlig udvikling
- Få større indsigt i egne styrker og svagheder
- Deltage i en forandringsproces, hvor du bliver udfordret på dine værdier
- Modtage konstruktiv feedback, og være åben om egen person og lederstil
- Sætte nye mål for forandring
- Lytte, lære og tage ansvar for egen udvikling
Vil du have en mentor, udfylder du først et ansøgningsskema. Her svarer du bl.a. på, hvorfor du i er interesseret i at blive mentee. Hvilke problemstillinger forestiller du dig en dialog om? Hvilke forventninger og krav har du til en mentor? Jo mere præcist du kan definere dine ønsker, jo bedre mulighed har vi i ETF for at matche dig med den rigtige. Undervejs i mentorforløbet er der mulighed for at inddrage nye problemstillinger, idet forløbet er en udviklingsproces i sig selv.