Hvordan kan du som kollega eller som leder håndtere og forebygge stress på arbejdspladsen? Læs mere på siden her.
En indsats mod stress er et fælles ansvar på arbejdspladsen, hvor alle niveauer skal bidrage, dvs.:
- Arbejdspladsen
- Ledelsen
- Personalegruppen
- Dig selv som medarbejder
Siden er opdelt i ovenstående niveauer. Under hvert er der gengivet et relevant udpluk af tilhørende lovgivning, vejledninger, inspirationsmaterialer m.m.
Hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål om stress på denne side, så er du velkommen til at kontakte ETFs arbejdsmiljøkonsulent (se nederst). Du kan også søge inspiration på bl.a.:
- Arbejdstilsynets hjemmeside om stress
- BFA Velfærd og Innovations hjemmeside om stress
- CABI's side om trivsel og stress
Hvad kan arbejdspladsen gøre?
På det offentlige område skal der som minimum være en drøftelse i SU-/MED-systemet om arbejdspladsens indsats mod stress. På det kommunale og regionale område skal der desuden i MED-systemet aftales retningslinjer for arbejdspladsens samlede indsats for at identificere, forebygge og håndtere problemer i tilknytning til arbejdsbetinget stress.
Du finder aftalen, der regulerer dit offentlige område i nedenstående links:
- For ansatte i kommuner: Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladsen, KL, §9
- For ansatte i regioner: Aftale om trivsel og sundhed på arbejdspladsen, Danske Regioner, §11
- For ansatte i Staten: Samarbejdsaftalen, Statens område, §5, stk.3, litra e
BrancheFællesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA) Velfærd og Offentlig administration har udarbejdet en guide til, hvordan I kan udvikle en stresspolitik på jeres arbejdsplads. Du finder guiden gennem dette link.
Arbejdstilsynet har desuden udarbejdet
Hvad kan du som leder/arbejdsgiver gøre?
Ifølge arbejdsmiljøloven, så har arbejdsgiver det overordnede ansvar for, at arbejdspladsen har et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Det indebærer blandt andet, at du skal sørge for, at ingen medarbejdere risikerer at få forringet deres helbred på grund af påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø, der kan øge risikoen for stress (Sådan forebygges stress - Arbejdstilsynet (at.dk).
Disse påvirkninger kan have forskellige årsager, der beskrives i en række vejledninger fra Arbejdstilsynet. De kan være:
- Stor arbejdsmængde og tidspres
- Uklare krav og modstridende krav i arbejdet
- Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
- Vold og trusler
Vejledningerne kan understøtte dig i at forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen.
Derudover anbefaler ETF, at du som leder:
- Inviterer AMR og TR til et samarbejde om at forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen
- Er løbende i dialog med dine medarbejdere, så du kender den enkeltes ressourcer, behov og forventninger
- Tilpasser opgaver og ressourcer i dialog med de involverede medarbejdere.
- Kommunikerer klart og tydeligt, så medarbejderne har klare mål.
- Taler om trivsel med både den enkelte medarbejder og med gruppen.
- Er opmærksom på din egen trivsel, da stress kan "smitte" nedad. Læs mere her.
Du kan også søge inspiration hos BFA Velfærd og Innovation, der har udgivet pjecer og udviklet en række værktøjer til leder. Find dem her.
Hvad kan I gøre i personalegruppen?
Som kolleger kan I bidrage til at forebygge og håndtere stress på arbejdspladsen ved at:
- Holde en god omgangstone – også i pressede situationer
- Holde øje med hinanden – og reagere, hvis en kollega ikke trives eller virker stresset
- Planlægge arbejdet godt og orientere hinanden, så alle oplever forudsigelighed og fremdrift i arbejdet
- Afklare med jeres nærmeste leder, hvis I er i tvivl om roller, ansvar og prioritering
For inspiration til godt kollegaskab har BFA Velfærd og Offentlig administration lavet denne side og dette værktøj om omgangstone og kollegialitet.
Hvad kan du som medarbejder gøre for at forebygge stress, eller hvis du oplever stress?
Du skal først og fremmest passe på dig selv. Det kan du gøre ved at være:
- Opmærksom på, om du oplever balance mellem kravene i arbejdet og dine egne ressourcer og kompetencer
- Afstemme forventningerne til opgaverne med din leder og dine kolleger, så du er klar over, hvornår du har løst en opgave tilfredsstillende
- Lytte til dine kolleger, familie og venner, hvis de bekymrer sig for, om du er stresset
- Opmærksom på og reagere på stresssymptomer, særligt hvis de viser sig over længere tid. Fysiske symptomer på stress kan fx være hjertebanken eller søvnproblemer, og psykiske symptomer kan fx være hukommelsesbesvær eller utålmodighed. Tal med din læge, hvis du oplever disse eller andre symptomer på stress.
BFA Velfærd og Offentlig Administration har lavet denne side til, hvordan du selv kan forebygge og håndtere din egen stress.
Samtale med en stressvejleder
Er du medlem af DSA, kan du booke en telefonisk samtale med en stressvejleder.
