Emma Vester og Nanna Henriksen har vundet efterårets bachelorpris for et projekt, der undersøger brugen af anbefalede aktivitetscentrerede undersøgelsesredskaber fra de nationale kliniske retningslinjer på neurologiske afdelinger. Resultatet overraskede dem, og nu håber de, at prisen kan være med til at sætte fokus på området.
Hvordan står det i virkeligheden til?
Da de to studerende efter praktikken var tilbage på skolen og skulle finde et emne til deres bachelorprojekt, tog de fat i deres undren. Sammen med deres vejleder formulerede de problemstillingen for deres projekt sådan her:”Hvilke anbefalede aktivitetscentrerede undersøgelsesredskaber fra de nationale kliniske retningslinjer anvender ergoterapeuter på de neurologiske afdelinger i Danmark hos patienter med erhvervet hjerneskade? Hvilke faktorer har betydning for udvælgelsen af undersøgelsesredskaber?”
– I vores praktik havde vi kun været på én neurologisk afdeling. For at undersøge, om tendensen var den samme i hele landet, valgte vi i vores bachelorprojekt at lave en landsdækkende undersøgelse, forklarer Nanna Henriksen.
Emma Vester tilføjer, at de valgte at fokusere de på de anbefalede aktivitetscentrerede undersøgelsesredskaber.
– På skolen lærer vi, aktivitet er kernen i ergoterapi. Der findes også standardiserede undersøgelsesredskaber med fokus på kropsfunktion, men for at holde os til ergoterapiens kerneopgave, fokuserede vi på de aktivitetscentrerede undersøgelsesredskaber, siger Emma Vester.
For at få en tværsnitsundersøgelse af afdelinger over hele landet sendte Emma og Nanna deres spørgsmål til 145 ergoterapeuter fordelt på 17 forskellige neurologiske afdelinger i landets fem regioner. 67 ergoterapeuter svarede.
Et af spørgsmålene lød: Hvilke tre undersøgelsesredskaber har du brugt mest den seneste måned?
Respondenterne kunne til svaret vælge imellem 41 undersøgelsesredskaber, hvoraf tre er aktivitetscentrerede og anbefalet af de nationale kliniske retningslinjer (NKR): ADL-I, Barthel Index 100 og ADL-taxonomin.
– Kun 7,5 procent svarede, at de brugte et af de tre undersøgelsesredskaber, og det kom bag på os, fordi næsten alle respondenter, nemlig 62 af de 67 ergoterapeuter, ellers havde svaret, at de kendte til de nationale kliniske retningslinjer på området, fortæller Nanna Henriksen.
Tværsnitsundersøgelsen viste, at den neurologiske afdeling, hvor Emma og Nanna var i praktik, ikke er den eneste neurologiske afdeling, hvor ergoterapeuter ikke altid anvender de aktivitetscentrede undersøgelsesredskaber, som NKR anbefaler.
Et andet spørgsmål i undersøgelsen lød: Hvilke faktorer påvirker dit valg af redskaber, når du undersøger patienterne?
Svaret var måske ikke overraskende, at de faktorer, der spiller den største rolle for valg af redskab er: Patienternes tilstand, den tid, som ergoterapeuten har til at løse opgaven, ergoterapeutens erfaring samt omgivelsernes begrænsning.
- Tid og erfaring er begge faktorer, som vi også stødte på i praktikken, og vi kan dermed se en sammenhæng mellem vores erfaring fra praktikken og vores landsdækkende undersøgelse, forklarer Nanna Henriksen.
Positiv fremtid
De to nyudklækkede ergoterapeuter har nu forladt skolebænken og er trådt ud i virkeligheden i job i henholdsvis en kommunal sundhedsenhed og på en neurologisk afdeling. Deres bachelorprojekt er afsluttet, men de håber, at dets fokus på brugen af evidensbaserede undersøgelsesredskaber kan bidrage til fagets udvikling.– Vi kan nok ikke ændre hele verden med vores projekt, selvom det kunne være fedt. Men måske kan vi sætte gang i en faglig debat, der kan ændre på praksis, siger Emma Vester og tilføjer:
– Vores projekt bunder i en nysgerrighed og en passion for faget. Vi er ikke ude på at sætte vores kollegaer i et dårligt lys, men derimod at sætte fokus på et emne, som er vigtigt, fordi brugen af aktivitetscentrerede undersøgelsesredskaber sikrer kvaliteten i vores undersøgelser af patienterne samt vores faglighed som ergoterapeuter.
Nanna Henriksen nikker og åbner døren på klem til en fremtid som forsker i faget:
– Nu skal jeg ud at få erfaring, men jeg gad godt læse videre på et tidspunkt og måske i fremtiden arbejde med forskning. Ergoterapi er et virkelig godt fag, men der er altid plads til udvikling, og det har været spændende at undersøge en problemstilling, selvom vi ikke i vores projekt fokuserede på løsninger. I fremtiden kunne jeg godt tænke mig at finde frem til måder at optimere faget på.
ETF’s Bachelorpris
- Uddeles to gange om året af ETF.
- Er på 15.000 kroner.
- Læs mere her