Sanseintegration - børn
Formål
- At bedre barnets sansebearbejdningsmønstre så barnet får bedre mulighed for at deltage i meningsfulde aktiviteter.
- At vejlede forældre og pædagoger i forhold til at tilføje, fjerne eller organisere indtryk i børnenes omgivelser, og dermed fremme barnets udvikling, så det bliver bedre i stand til at udføre daglige aktiviteter.
Fremgangsmåde
- Indledende samtale med barnet, forældre og evt. pædagoger
- Undersøgelse
- Observation af barnets i dets daglige miljø
- Opsætte mål for forløbet
- Igangsætte træningen i samarbejde med forældre og pædagoger, f.eks. lege som stimulerer barnets sanseapparat
- Evaluering og modificering af den igangsatte plan samt mål
- Det vurderes om der er behov for yderligere tiltag
- Dokumentation af forløbet
Målgruppe
Børn, der har vanskeligheder med at udføre eller deltage i meningsfulde hverdagsaktiviteter og hvor deres adfærd giver anledning til overvejelser i forhold til barnets måde at bearbejde sanseindtryk på.
Hyppighed
Indsatsen ydes som et forløb, der typisk strækker sig over 1-3 måneder. Ved afslutning af et forløb vurderes behovet for fortsat indsats.
Ressourcer
Individuelt.
Referencer
- Ayres, J.: Sanseintegration hos børn. Munksgaard, 1986
- Dunn, W.; Lev sanseligt. Dansk Psykologisk Forlag 2012.
- Pollock, N.; Sensory integration: A review of the current state of the evidence. Occupational Therapy Now (2009) 11(5), 6-10.
- Serviceloven § 11, 44 & 86.
- Sundhedsloven § 120, 123 & 124
- Folkeskoleloven § 3
Tilføj en kommentar