Hjem > Klinisk undervisning

Klinisk undervisning

Opgaven som klinisk underviser består i at skabe et læringsmiljø, hvor de individuelle læreprocesser fremmes, og hvor den ergoterapeutstuderende kan udvikle sig til en selvstændig, kritisk og reflekterende praktiker.

Formål

  • at den kliniske undervisning følger retningslinjerne i ”Målbeskrivelse for klinisk undervisning” for ergoterapeuter
  • at de patientforløb, som den studerende varetager, forløber mest optimalt
  • at have ansvar for den studerendes læringsforløb
  • at medvirke til et fagligt og personligt udviklende læringsmiljø for de studerende på arbejdspladsen.

Fremgangsmåde

Den kliniske underviser:

  • Planlægger praktikforløbet og introduktion af de studerende i afdelingen
  • Etablerer og gennemfører relevante samtaler med de studerende. Giver vejledning og tilbagemelding på de skriftlige opgaver, som de studerende udarbejder
  • Vejleder og giver tilbagemelding til de studerende i forhold til erfaringsdannelse og mål for uddannelsesforløbet
  • Vejleder og giver feedback i forhold til den studerendes udøvelse af egen praksis
  • Planlægger og afholder interne og eksterne prøver
  • Holder sig a jour med indholdet i den teoretiske og den kliniske del af ergoterapeutuddannelsen
  • Deltager i relevante møder på arbejdspladsen og Sundheds- CVU’et
  • Sikrer egen personlig, pædagogisk og faglig udvikling
  • Medvirker til at fremme de studerendes tværfaglige samarbejde

Målgruppe

Ergoterapeutstuderende

Hyppighed

Der indgås kontrakt mellem uddannelsesstederne og det enkelte praktiksted, og af kontrakten fremgår antallet af studerende, som det kliniske undervisningssted forpligter sig til at uddanne samt den kliniske undervisningsperiodes længde og hyppighed.

Ressourcer

Det forventes, at den kliniske underviser som minimum har 1/6 diplomuddannelse, svarende til det kliniske vejledermodul.

Referencer

Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i ergoterapi BEK nr. 832 af 13/08/2008

Sidst opdateret
06.11.2013

Kommentarer

Hej :)

Jeg er uddannet i 2003, men har de seneste 7 år arbejdet på socialpædagogiske tilbud til borgere med ADHD og gennemgribende udviklingsforstyrrelse.
Jeg har længe haft lyst til at have nogle studerende at spare med i mit daglige arbejde. Dette for at holde opdateret og skarp på mit fag. Jeg er desværre eneste ergoterapeut ansat på mit nuværende ansættelses-sted.

Tænker I, der kan være muligheder?

Mvh
Pernille Hymøller Hansen
phh@asgaard-fyn.dk

Kære Pernille
Tak for dit spørgsmål. Vi sender et svar til din mail-adresse.
Venlig hilsen Ergoterapeutforeningen

Tilføj en kommentar

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Opdater Indtast bogstaverne, som du ser i billedet. Indtast bogstaverne, som du ser i billedet. Hvis du ikke kan læse dem, kan du generere et nyt billede ved at trykke på ikonet til venstre for billedet. Der er ikke forskel på store og små bogstaver.